رزومه مهمترین عامل تصاحب شغل مناسب می باشد. در واقع اولین گام برای استخدام در شغل مورد نظر، نوشتن رزومهء هنرمندانه و حرفه ای می باشد. اگر چه اندکی از مردم می دانند چگونه با استفاده از خلاصه تجربیات کاری و تخصص های تحصیلی خود یک رزومه مناسب تهیه کنند، اما در عوض عده ای نیز نمی توانند بدرستی کارهایی را که می خواهند و یا می توانند برای کارفرما انجام دهند تشریح کنند .و یا بعضا طلاعات خارج از موضوع عرضه می کنند. امید است مطالب زیر مفید واقع شوند.
1- هدف و منظور و نیز خلاصه تجربیات و تحصیلات خود را به طور واضح و جز به جز برای کارفرما شرح دهید.
2- تمامی بخشهای رزومه را با توجه به هدف و منظور به هم ربط دهید.
3- خصوصیات فردی و نیز کمال و هنر خود را مطابق خواسته های کارفرما در شغل مورد نظر ذکر کنید.
4- رزومه خود را مشتاق و دعوت کننده نمایش دهید .
5- مطمئن شوید رزومه عاری از اطلاعات غلط و یا اشتباهات دستوری، املائی است.
6- اطلاعات ضروری و قابل توجه مانند “تعلیمات“ و یا “تجربیات حرفه ای و کاری“ را حتما ذکر نمایید.
1- از ذکر اطلاعات غیر ضروری مانند سن، قد و یا سرگرمیهای خود بپرهیزید.
2- مقدار حقوق درخواستی و یا منابع در اختیار را بازگو نکنید .
3- هیچ گونه اطلاعات منفی را در رزومه خود بیان نکنید.
4- رزومه بیش از 2 صفحه نباشد.
5- وظایف خود را با اهمیت جلوه ندهید. در قبال تواناییها و قدرت خود هنگام صحبت در مورد تجربه اظهار نظر نمایید.
6- هرگز در مورد گذشته خود دروغ نگویید و نیز حقایق را بسط ندهید.