روزانه های مدیریت!

ممکن است شما از شکست خوردن نا امید و مایوس شوید ولی اگر امتحان نکنید، فنا خواهید

روزانه های مدیریت!

ممکن است شما از شکست خوردن نا امید و مایوس شوید ولی اگر امتحان نکنید، فنا خواهید

عمده‌ فروشی در رقابت با خرده فروشان

شرکت سورس آوت‌دور، پنج سال است که در واردات و عمده‌فروشی لوازم تزئینی پاسیو و حیاط خلوت با مالکیت جرالد شوارتزمن اداره می‌شود. کسب‌وکار شوارتزمن در ابتدا بسیار کوچک بود و از یک شرکت تازه تاسیسی که توسط خود او اداره می‌شد و سعی می‌کرد اولین بار کالاهایش را خودش به فروش برساند، اکنون به شرکتی با بیش از 50 کارمند و فروشی معادل 7 میلیون دلار در سال 2010 تبدیل شده است.
اگرچه شوارتزمن محصولات خود را به هتل‌ها و مناطقی غیر از ایالت خودش می‌فروشد؛ اما بخش عمده کسب‌وکارش در جنوب فلوریدا مستقر است و در آنجا خدمات مشتری استثنایی ارائه می‌دهد.
چالش کسب‌وکار
شوارتزمن که پنج کانال توزیع برای محصولات خود ایجاد کرده بود، به این نگرانی رسید که ممکن است مجبور شود از سودآورترین کانال توزیع خود؛ یعنی رویکرد ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان که کسب‌وکار عمده‌ فروشی شرکت را تحت‌الشعاع قرار داده بود، چشم‌پوشی کند.
سابقه
شوارتزمن پس از پایان دوران دانشگاه با برادرش کافه‌ای را راه‌اندازی کرد. پس از آن، آنها وارد کارهای تبلیغاتی شدند و شرکتی را در این زمینه تاسیس کردند؛ اما این کارها شوارتزمن را راضی نمی‌کرد. او در نهایت، کار موردنظرش را زمانی که برای خرید لوازم تزیینی پاسیوی خانه پدرش رفته بود،‌ پیدا کرد. او می‌گوید: «قیمت وسیله‌ای برای نشستن چهار یا پنج نفر پانزده هزار دلار بود. نوعی نیمکت دراز یک نفره هم وجود داشت که قیمت آن هزار دلار بود. من واقعا مبهوت شده بودم. مغازه‌ها را یکی پس از دیگری نگاه می‌کردم،‌ اما توانایی مالی خرید چیزی را که می‌خواستم، نداشتم.»
شوارتزمن که هیچ اطلاعاتی در مورد صنعت لوازم تزیینی خانه نداشت، به این نتیجه رسید که با راه‌اندازی کسب‌وکاری در این حوزه که وسایلی با قیمت کمتر ارائه دهد، می‌تواند در رقابت پیروز باشد.
شوارتزمن مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و نیز روش سنتی این صنعت، یعنی فروش به خرده‌فروشی‌ها از طریق نمایندگی را نادیده گرفت. وقتی اولین بار سفارش آنها از چین رسید، شوارتزمن خودش به عنوان مامور فروش دست به کار شد و بازاریابی در همه خرده‌فروشی‌های لوازم خانه را که می‌شناخت، شروع کرد. «در واقع من به آنها حمله می‌کردم و ظرف مدت کوتاهی همه آنها بخشی از محصولات من را در فروشگاه‌های خود داشتند.»
شوارتزمن بعد از مدتی چند کانال توزیع دیگر در جنوب فلوریدا راه‌اندازی کرد. او قراردادهایی را با دکوراتورها و طراحان داخلی و سازندگان مجتمع‌های آپارتمانی که به تعداد زیادی وسایل نیاز داشتند، تنظیم کرد. او همچنین قراردادی با یک فروشنده آنلاین لوازم خانه امضا کرد و سفارش‌های اینترنتی دریافت می‌کرد. خرده‌فروشان و فروشندگان اینترنتی 60 درصد کل قیمت را به او می‌پرداختند و طراحان داخلی و سازندگان در ازای 50 درصد تخفیف جنس می‌خریدند.  اما شوارتزمن از روش‌های دیگری هم برای فروش محصولات خود استفاده می‌کرد. شش تا هفت بار در سال، او محصولاتش را به یک نمایشگاه بزرگ لوازم خانگی در فلوریدا می‌برد تا آنها را به طور مستقیم به مردم بفروشد. در فروش مستقیم، کل قیمت محصولات به طور کامل به شرکت شوارتزمن پرداخت می‌شد که در مقایسه با فروش اینترنتی و فروش به دکوراتورها و انجمن‌های آپارتمان‌سازی، سود بسیار بیشتری داشت. 
اما در یکی از روزهای سال 2010 که سومین سال کسب‌وکار شوارتزمن بود، یکی از مشتریان با او تماس گرفت و گفت که شنیده شوارتزمن در نمایشگاه‌های لوازم خانگی شرکت می‌کند. او گفت: «من می‌دانم این موضوع برای شما مهم است؛ اما ما مشتری شما هستیم و کار شما عادلانه نیست و باعث کاهش فروش ما می‌شود.»
شوارتزمن نگران بود که این‌گونه تماس‌ها ادامه پیدا کند و به فکر افتاد معایب و مزایای این کار را بسنجد و مقایسه کند.
گزینه‌های موجود
جنبه مثبت موضوع این بود که فروش مستقیم به مردم در نمایشگاه‌ها، پرسودترین بخش کسب‌وکار آنها بود. در سال 2009 این روش فروش 400 هزار دلار از کل فروش 1.9 میلیون دلاری شرکت را تشکیل داده بود. همچنین فروش مستقیم باعث شد شوارتزمن اشتباهاتش را در مورد نحوه طراحی و سبک کارها برطرف کند.
جنبه منفی این بود که او فهمید عمده فروشی و خرده فروشی را همزمان انجام می‌دهد و این ریسک وجود دارد که مشتریان خرده فروش او به زودی انتقاد از او را شروع کنند؛ چرا که در این صنعت همه فعالان یکدیگر را می‌شناسند.
بنابراین بر سر این دوراهی قرار گرفت که آیا سودآورترین کانال توزیع خود را ادامه دهد یا از خرده فروشی مستقیم دست بکشد؟
نظر کارشناسان
سین راسر، از مشاورین شرکت مشاوره‌ای BMC می‌گوید: «شوارتزمن با مشکل قدیمی تقابل کانال‌های توزیع مواجه شده است. بسیاری از شرکت‌ها در رابطه با فروش اینترنتی با این مشکل مواجه شده‌اند و اکثر آنها راه حل ساده‌ای برای آن نیافته‌اند.
پیشنهاد من این است که شوارتزمن یک شرکت مستقل دیگر تاسیس کند که هدف آن به طور خاص خرده‌فروشی محصولات خانگی باشد. این شرکت جدید می‌تواند اسم جدیدی داشته باشد و حتی به یکی از مشتریان شرکت عمده فروشی شوارتزمن تبدیل شود.» 
کارولین هیپل، مدیر اجرایی شرکت HB2، یک شرکت مشاوره‌ای لوازم خانگی می‌گوید: «مدیریت کانال‌های توزیع چندگانه می‌تواند نشان دهنده قدرت برندسازی باشد. حضور یک شرکت در نمایشگاه‌های خانگی خرده‌فروشی، فروش اینترنتی، تاسیسات تجاری عمومی و فروشگاه‌های خرده فروشی، باعث می‌شود تقاضا برای برند آن شرکت به یک دارایی بازاریابی تبدیل ‌شود و این موضوع ترافیک تقاضا را به سمت خرده فروشی‌هایی که محصولات آن شرکت را می‌خرند نیز سوق می‌دهد. اگر شوارتزمن بتواند روش‌هایی را پیدا کند که به مشتریان خرده فروش خود نشان دهد حضورش در نمایشگاه‌ها به نفع آنها است، کلیدی برای نشان دادن حسن نیت خود خواهد یافت.»

7 استراتژی برای موثرتر کردن خودتان

سید امیرحسین اخوت - مشاور تجاری‌سازی و طراحی مدل­های تجاری

جدا از نوع شغل و حرفه، اکثر افراد به دنبال افزایش بهره­وری در طول روز کاری خود می­باشند.

 

شاید بتوان گفت در حال حاضر یکی از بهترین استراتژی­ها، کاهش همه چیز می­باشد! برای مثال کاهش تعداد فعالیت­های یادداشت شده در لیست کارهای روزانه به حداکثر شش عدد!

 

یک روز پربازده و انجام وظایف تعیین شده توسط شخص، تأثیر مثبت فوق­العاده­ای بر روی انرژی و روحیه می‌گذارد، ولی بر خلاف باور عموم، همه چیز تیک زدن تسک­ها و فعالیت­های روزانه نیست. بلکه مهم­تر از آن، کاهش تعداد فعالیت­های روزانه به کمترین تعداد و درعین حال تمرکز بر مهم‌ترین آن می­باشد.

 

با در نظر گرفتن 7 مورد زیر، بهره­وری خود را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهید:

 

1. فهرست وظایف روزمره خود را کوچک‌تر کنید

پر کردن کل هشت ساعت کاری از فعالیت­ها و وظایف و انجام فقط تعدادی از آن­ها، تأثیر منفیِ محسوسی بر روی روحیه شما خواهد گذشت. در صورت این­که با کاهش موارد لیست وظایف خود (To-Do List) به تعداد حداکثر شش عدد و تمرکز بر فعالیت­های کلیدی و تأثیرگذار، تأثیر به مراتب بیشتری خواهید داشت.

 

 

2. استراحت کنید

آیا می­دانستید ساعت­ها طولانی کار کردن و در نتیجه سر درد، نشانه مصرف بیش از حد گلوکز توسط مغز و در نتیجه هشدار به شما در جهت استراحت می­باشد؟ برای این که بازده کاری خود را افزایش دهید، بهتر است پس از زمان مشخصی (که نظریه­های گوناگونی وجود دارد)، حتماً استراحت نمایید. پیاده­روی، نوشیدن آب، تغذیه بدن، تنفس عمیق و ... به شارژ مجدد انرژی شما خواهد انجامید.

 

 

3.  از قانون 20/80 پیروی کنید

این قانون، در مورد فعالیت­های شخصی شما هم صادق است. تقریباً اکثر افراد با این قانون آشنا هستند، ولی با این حال کمتر مورد توجه قرار می­دهند: 20 درصد فعالیت­های شما، 80 درصد نتایج شما را رقم می­زند.

 

به زبان دیگر، شما می­بایست کلیدی­ترین و تأثیرگذارترین فعالیت­های خود (که همان 20 درصد می­باشد) را شناسایی کرده و تمرکز اصلی خود را بر روی آن­ها قرار دهید.

 

این اقدام، مکمل مورد شماره یک می­باشد. شما با تمرکز بر فعالیت­های کلیدی خود، لیست وظایف روزمره خود را نیز کاهش خواهید داد.

 

 

4. ازفناوری استفاده نکنید!

شاید عنوان این مورد، کمی اغراق­آمیز باشد، ولی منظور آن است که در فناوری و تأثیرات آن غرق نشوید. وسوسه استفاده از شبکه­های اجتماعی، چک کردن ایمیل­ها و پیام­های رسیده، وب­گردی، خواندن پیامک­های رسیده به تلفن همراه شما و ... از قاتلین بهره­وری شما هستند.

 

شما می­توانید در صورت این که برنامه روزانه خود را تا حدی پیش بردید، به عنوان تشویق، زمان خاصی را به این نوع فعالیت­ها اختصاص دهید. هم چنین شاید بهتر باشد که زمان و ساعت خاصی را برای به‌کارگیری این نوع فناوری در نظر گرفته تا از وسوسه بررسی مداوم ابزارهای ارتباطی خود جلوگیری به عمل آورید.

 

 

5. از فناوری استفاده بکنید!

با مورد قبل تناقض دارد!؟ درست است، ولی منظور این است که از فناوری و ابزارهای خودکارسازی بهترین استفاده را نمایید.

 

برای مثال، آیا از بمباران ایمیلی و انباشته شدن صندوق پست الکترونیکی خود کلافه شده­اید؟ می­توانید در تنظیمات پست الکترونیک خود، ابزار فیلترینگ آن را فعال کرده تا ایمیل­های شما به شکل خودکار وارد فولدرهای مربوطه گردد.

 

 

6. از تکنیک و نرم­افزار پومودرو استفاده کنید

این تکنیک، می­گوید شما (برای مثال) 25 دقیقه کاملاً متمرکز بر روی فقط یک فعالیت بوده، سپس 5 دقیقه استراحت نمایید. به بیان دیگر، این تکنیک تاکید بر تمرکز بر روی فقط یک فعالیت در زمان مشخص و تعیین‌شده‌ای و سپس استراحت پس از آن دارد، هم چنین مخالف نگرش انجام همزمان چند کار در کنار یکدیگر (Multitasking) می­باشد.

 

برای تکنیک فوق، نرم­افزارهای رایگان زیادی وجود دارد. تقریباً در اکثر این نرم­افزارها، امکان تغییر ساعت پیش­فرض آن و زمان استراحت وجود دارد. برای مثال زمان کار که معمولاً در نرم­افزار بر روی 25 دقیقه تنظیم شده است را می­توان بر روی 45 یا 90 دقیقه تنظیم نمود.

 

 

7. اقدام کنید

مقاله­ های بسیار زیادی درباره افزایش بهره­وری، مدیریت زمان و ... وجود دارد، ولی مهم­تر از آن، مطالعه یک مقاله و برنامه­ریزی در جهت اجرای تکنیک­ها و استراتژی­های آن می­باشد. به بیان دیگر، شما نه تنها نباید خود را در معرض بمباران اطلاعات قرار دهید، بلکه می­بایست یک مقاله را یا تکنیک را پس از انتخاب، بارها مطالعه و تمرین نمایید.

 

در ورزش­های رزمی، یک ایده پایه­ای وجود دارد: شما لازم نیست هزاران تکنیک را آموزش ببینید، شما کافی است دوازده تکنیک را آموزش دیده، ولی هزاران بار آن را اجرا و تمرین نمایید.

 

پس به منظور مبارزه کردن با عادت­های قدیم خود، همین امروز یکی از تکنیک­های بالا را انتخاب و بارها و بارها آن را اجرا کرده تا تبدیل به یکی از عادت­های اساسی شما شود.

5 درس جالبی که از غازها می‌توان آموخت!

1- همان گونه که یک غاز بال های خود را باز و بسته می کند، یک محرک جهت حرکت پرنده جلویی ایجاد می کند. با حرکت در دسته های وی، شکل، دسته غازها 71%بیش از حالتی که یک غاز به تنهایی حرکت می کند، راه می پیماید.

درس: افرادی که در یک مسیر مشترک حرکت می کنند و حس یک وحدت را دارند، می توانند سریع تر و آسان تر به جایی که می خواهند برسند.

2- هرگاه یکی از غازها از حالت وی، خارج می شود، به سرعت احساس سقوط می کند و سعی می کند هر چه سریع تر به شکل وی، جهت استفاده از مزایای آن و نیز قدرت بالا برنده دسته پرندگان برگردد.

درس : قوت ،قدرت و ایمنی سه فاکتوری است که در سایه حرکت با جمعی که با ما مسیر مشترکی دارند، احساس می کنیم.

3- هنگامی که غاز پیشرو خسته می شود، جای خود را به غاز تازه نفس دیگری می دهد و خود داخل دسته می رود.

درس : در کارهای سخت نیاز به تشریک مساعی وجود دارد.اصل گردش نخبگان و مشارکت در رهبری جامعه.

4- غازهایی که در عقب دسته قرار دارند،با صداهایی غازهای جلویی را تشویق و حمایت می کنند تا سرعت بالای دسته حفظ شود.

درس : اعضای گروه نیاز به حمایت و دلگرمی سایر اعضای گروه دارند.

5- هنگامی که یک غاز، بیمار یا مجروح می شود،دو غاز دیگر از حالت وی همراه او خارج می شوند، تا هنگامی که غاز مجروح به سلامت برگردد، سپس به سرعت، خود را به گروه می رسانند.

درس : در زمان گرفتاری ها به یکدیگر نیاز داریم.