روزانه های مدیریت!

ممکن است شما از شکست خوردن نا امید و مایوس شوید ولی اگر امتحان نکنید، فنا خواهید

روزانه های مدیریت!

ممکن است شما از شکست خوردن نا امید و مایوس شوید ولی اگر امتحان نکنید، فنا خواهید

6 درس برای برنامه ریزی بهتر

به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، روزهایی که معمولا پر است از کارهای عقب افتاده. واقعا اگر در این روزها، یکی از این روزها اراده نکنیم تا کارها را مرتب و با برنامه انجام دهیم، دیگر کی می خواهیم این کار را انجام دهیم. 6 درس برایی برنامه ریزی بهتر در این تصمیم بزرگ می توانند به شما کمک کنند :

۱- اهداف تان را واقعی و دست‌ یافتنی انتخاب کنید و بر اهداف تان تمرکز کنید

اهداف شما مانند چراغی است که مسیر تاریک روبرویتان را روشن می کند تا در رسیدن به آنچه می خواهید موفق گردید. اطمینان حاصل کنید که اهداف تان دست یافتنی و دور از دسترس نیست. همیشه اهداف تان را در جلوی رویتان تصور کنید تا فراموششان نکنید و بر روی آنها تمرکز کنید.

۲- یک تقویم داشته باشید و از آن نگهداری کنید، همیشه!

مهم نیست یک تقویم قدیمی رومیزی داشته باشید یا یه یک سر‌رسید ساده یا یک اپلیکیشن تقویم که با همه‌ی دیوایس‌های شما همگام (sync) شده باشد، مهم این است که از تقویم تان مداوما استفاده کنید.

۳- اولویت‌های خود را در ابتدای روز مشخص کنید

در ابتدای هر روز کاری ۲۰ دقیقه را به اولویت بندی کارهای خود اختصاص دهید. این زمان را فقط برای خودتان و تنها خودتان قرار دهید؛ تلفن هایتان را روی منشی تلفنی دایورت کنید، ایمیل های خود را ببندید و به طور کلی تمام مشغله ها و برنامه هایتان را فراموش کنید. مهمترین برنامه‌ی شما در حال حاضر اولویت بندی است. اگر فکر می کنید این ۲۰ دقیقه را نمی توانید برای خود در ابتدای صبح فراهم کنید، هر روز یک قرار ملاقات ۲۰ دقیقه ای با خودتان در محل تقویم تان تنظیم کنید!

۴- اولویت هایتان را اولویت بندی کنید

کارهای با اولویت بالا را اول و کارهای با اولویت پایین تر را در انتها قرار دهید. شاید این کار کمی اضافی به نظر برسد. اما حقیقت آن است که انسان ها تمایل دارند کارهای راحت تر را در ابتدا انجام دهند و کارهای سخت را به بعدا موکول کنند. اما بعدا هیچ وقت وجود ندارد! بنابراین کارهایی که پر‌ اهمیت‌تر و زمان‌بر‌ تر هستند را ابتدا انجام دهید‍‍. فراموش نکنید که انرژی اول وقت خیلی بیشتر از سایر اوقات است.

۵- در پایان هر روز کارهای نا‌تمام خود را به پایان برسانید

در پایان وقت کاری خود ۲۰ دقیقه را برای پایان دادن به کارهای ناتمام جزئی مثل چک کردن ایمیل‌ها، گوش دادن به پیغام های صوتی و یا ارجاع دادن پرونده ها و نامه ها به دیگر همکارانتان، اختصاص دهید. کارهای ناتمام و جزئی که اغلب تعدادشان زیاد است بیشتر از کارهای بزرگ ذهن ما را درگیر می کند. این تکنیک کمک می کند تا ذهن مان را از دغدغه های کارهای جزئی پاک کنیم و به کارهای بزرگ بهتر و بیشتر بیاندیشیم.

۶- محیط کاری تان را مرتب کنید

مطمئنا در یک محیط نامرتب و کثیف نمی توان به خوبی تمرکز کرد. نمود محیط کاری و حتی محتویات درون کیف شما در ذهن شما آشکار خواهد شد. اگر همه چیز مرتب و سر جایش باشد، ذهن شما هم مرتب تر و راحت تر درگیر مسائل می شود تا اینکه دغدغه ذهن شما یافتن یک خودکار در بین انبوهی از کاغذهای روی میزتان باشد! در پایان هر روز محیط کاری خود را مرتب کنید تا روز بعد را با یک حس توام با پاکیزگی و انرژی مثبت آغاز کنید.

انگیزه دوباره

چرا باید به برنامه ریزی بها دهیم؟ زیرا بسیاری از بحران ها، موارد اضطراری و مواردی که سخت قابل کنترل اند، همیشه وجود دارند و یک فرد موفق باید بتواند با برنامه ریزی صحیح از عهده ی کارهای قابل کنترل بر بیاید تا زمان بیشتری را برای مواردی که سخت قابل کنترل اند صرف نماید. برنامه ریزی به دسته بندی صحیح دغدغه های ذهنی و مواجهه با آن ها کمک می کند. همین حالا زمانی را برای شروع مشخص کنید، زندگی تان متحول خواهد شد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد